FacebookTwitterRSS
22 Eylül 2018, 11:21

Evrendeki en eski yıldız bulundu

evrendeki-en-eski-yildiz-bulundu

Avustralyalı astronomlar, dünyadan 6 bin ışık yılı uzaklıkta, 13,7 milyar yıl önce meydana gelen büyük patlamadan hemen sonra oluşmuş bir yıldız keşfetti.

...

ANKARA

Avustralya Ulusal Üniversitesine (ANU) ait düşük yoğunlukta demir barındıran yıldızları, renklerine bakarak saptama yeteneğine sahip SkyMapper teleskopu yardımıyla yapılan keşif, astronomlara ilk kez en eski yıldızların yapısını inceleme imkanı verdi.

ANU Astronomi ve Astrofizik Araştırma Okulundan Dr. Stefan Keller başkanlığındaki ekibin keşfi,  Nature dergisi ile ANU internet sitesinde bilim dünyasına tanıtıldı.

Keller, yaptığı açıklamada, keşfin, oluşum aşamasındayken evrenin neye benzediği konusunda bilim dünyasına ışık tutacağını belirterek, "İlk kez  tartışmaya yer bırakmayacak şekilde evrenin oluşum aşamasında ortaya çıkan bir ilk yıldızın kimyasal izini bulduk"

Yıldız nasıl bulundu?

Keşif, güney yarım kürede gökyüzünün dijital haritasını çıkarmayı amaçlayan bilimsel bir projeye ev sahipliği yapan, Avustralya’daki Warrumbungle Dağları üzerinde kurulu Siding Spring Gözlemevi'ndeki çalışmalar sonucu yapıldı. Keşif, Şili’deki Magellan teleskobu ile yapılan gözlemlerle de doğrulandı.

Yıldızın yapısını inceleyen araştırmacılar, evrende bilinen en eski yıldızın güneşten 60 kat daha büyük bir kütleye sahip, başlangıç evresindeki bir yıldızın bir "süpernova" sonucu parçalanmasının ardından oluştuğunu saptadı.

Muhabir: Alp Ertunga Karaca (AA)